donderdag 14 maart 2013

Ken uzelf (of: het gebied waar mijn creativiteit niet ligt ;)

Een DIY kit om je eigen boekje te boekbinden. Te leuk, moest ik hebben. En na maanden van uitstel ging ik er dan eindelijk mee aan de slag. 'Vouw de katernen' stond er in de instructie bij stap 1. No sweat. Maar toen las ik iets te ver door en kwam er bij stap 3 een vrij ingewikkelde verhandeling over het naaien van de katernen. Oei. Paniek. Afhaakmoment.

Poging 2. Katernen bij de hand. Drie keer diep adem en RUSTIG stap 2 lezen. Prik de katernen voor met een prikmal. Dammit, wat een rotwerk. Waarom kom ik niet fatsoenlijk met die naald door dat papier? De naald glipt de hele tijd door mijn vingers en boort zich bij katern 5 IN mijn vinger. Bloed aan mijn boek... Geduldlevel naar nul, vloeklevel naar tien. Grrrr...

Boekbinden
Auwww...
Toch doorzetten; dat boekje MOET af. Zes keer diep adem en RUSTIG de eerste zin van stap 3 lezen. Manman, wat een zelfbeheersing. Nou, dit is dus mijn boekje: schots en scheef en vol met lijm. Nu u weer.

Boekbinden
Nee, het ligt niet aan uw ogen... ;)

Op zulke momenten voel ik me nogal een kluns. En ik vind dat op zijn zachtst gezegd nogal vervelend. Ik heb dingen doorgaans best snel door, weet u. Maar ik denk dat ik nu weet hoe het komt:

  • Ik ben nogal perfectionistisch van aard. En als ik echt dingen ga 'doen' - iets met een zichtbaar en tastbaar resultaat - dan moet dat het liefst 'in één keer goed'. Daar word ik dan een beetje faalangstig van en ga vervolgens de boel heel hard vooraf overdenken en stel het 'doewerk' uit. Niet handig, want als er dan iets mis gaat (wat dus in de praktijk ook zo is...) heb ik geen tijd meer om het te herstellen.

  • Ik heb verdomd weinig geduld. Mijn talent ligt op het gebied van creatief denken, conceptontwikkeling en ontwerp. Mijn hersenen zijn mijn belangrijkste asset, zeg maar. In dat hoofd van mij ontstaan 'dingen'. En wel met een rotvaart. Een soort van bliep, bliep, poing, poing en hup, weer 6 ideeën erbij. Heerlijk. Maar ja, als ik dan dat hele briljante plan eigenhandig moet uitwerken, dan duuuuuurt dat zo laaaaang.

Dus, lieve mensen, bent u wel zo'n type met handige handjes, geduld en een beetje lef? Belt u mij en wellicht vormen wij een fantastisch team :)

Oh, en heeft u vooral geen medelijden met mij, ik heb altijd nog dit artikel achter de hand. Dat vrolijkt me altijd weer op :)

Artikel 'Leve de loser'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten