donderdag 2 mei 2013

Imagineering (2)

Een tijdje geleden schreef ik al eens iets over imagineering. Het creëren van een beleving, tot in de kleinste details. Of, zoals Gabriëlle Kuiper en Bert Smit het in hun boek 'De imagineer' uitleggen: een beleving met betekenis. Een pittig maar gaaf boek om te lezen, al zou ik in een volgende druk graag veel meer beeld zien.

Boek 'De imagineer'
Het boek 'De imagineer'

Ik vond het zo gaaf om te lezen, omdat:
  • ik - zoals ik al eerder schreef - gelóóf in imagineering
  • bleek dat ik al voor een heel groot deel aan imagineering doe :)

Hoe tof is het om te merken dat je eigenlijk al heel dicht bij je droombaan zit...?! En eigenlijk begeef ik me met mijn afstudeerconcept ook op het gebied van imagineering.

Een succesvol concept
Eigenschappen van een succesvol concept

Het is wel echt een studieboek, maar aan de andere kant vind ik het ook juist leuk dat het laat zien dat het bedenken en realiseren van een goed concept niet 'zomaar een dingetje' is. Er is veel onderzoek gedaan en het 'werkproces van de imagineer' wordt uitgewerkt in een heel model. Gelukkig weet ik ook dat je mijn vak (communicatie; en aangezien het zo veel overlap heeft, imagineering dus ook) in zoveel modellen kunt gieten als je wilt, het blijft altijd werken op ervaring en gevoel.

Ook ben ik blij dat er in het boek steeds verwezen wordt naar het beoogde effect. Dat is in mijn beleving ook superbelangrijk; mooi zonder effect is kunst. Het dient geen doel, behalve mooi zijn. Of lelijk, afhankelijk van je eigen smaak. In de opleiding die ik nu doe mis ik dat stuk ook. Je begint wel vanuit een casus en je bedenkt er wel een doel bij, maar uiteindelijk wordt het beoordeeld door mensen die iets roepen als 'oh ja, mooi'. Dus...

Ja mensen, ik ben d'r zo eentje die er een visie op haar vak op na houdt ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten